Resa till Egen-el-kullen i Katrineholm

Solen sken över Egen el-kullen i Katrineholm när den första KNF-träffen i studerandet av solel genomfördes på annandag påsk. Vi var dussinet jämnt som for dit och vi var ett nöjt dussin när vi reste hem. Det vi sett och hört var både nyttigt och inspirerande. Vi visades runt av Johan Ehrenberg, Entusiasten med stort E. Stort E som i både Energi-kunnig, Energisk och Entusiastisk. Nog är det lite roligt att hela projektet började med hans pojkaktiga drömmar om så´nt som snurrar och brummar – alltså som i vindkraft, men att det ledde fram till solel, solel och solel.

Besöksgänget från Naturskyddsföreningen. Lars F.

Besöksgänget från Naturskyddsföreningen. Foto Lars F.

Sol oh vind. Lars F.

Sol och vind. Foto Lars F.

När man kommer till anläggningen i utkanten av Katrineholm, det som kallas Egen el-kullen så är det vindsnurrorna som fångar uppmärksamheten på långt håll. De är höga och låga och svarta och röda och vertikala och horisontella… Vindsnurror kan bevisligen se ut hur som helst. Men vindsnurror i egen els-dimensioner har en sak gemensamt: de är inte bra nog. Det är ett dött koncept i alla befintliga tekniker. Johan Ehrenberg och hans medarbetare vet det. Nu. De har provat, köpt in och långtidstestat alla på marknaden förekommande vindsnurror för egenproduktion och de allra flesta står här. Vissa snurrar i annan dag påsk-vinden, men trots att det – som namnet antyder – är en kulle de står på och Sörmland i övrigt är relativt platt, så räcker inte vinden till. Det skulle behövas en medelvind på fem, helst sex meter/sekund. Det är vi långt ifrån i markplan och på privat nåbara höjder. Det kräver gynnsamma lägen och vindsnurror på helst uppemot 200 meters höjd för att vindel ska betala sig på några tänkbara villkor. Det där var ju en motgång för teknikgossen i Johan Ehrenberg och hans medarbetare, men han är inte mannen som ger sig, så det blev inköp och långtidstest av solpaneler i stället. Köpa och testa, köpa nya och utveckla koncepten vidare. Och det gick bättre det. Johan Ehrenberg är närmast att betrakta som en missionär för solpaneler och då i första hand solel. Här testas, utvecklas och säljs allt som har med solel att göra. Ett uthus med vackert välvt tak av solpaneler och en elbil parkerad intill är en bilägardröm. Johan Ehrenberg betonar att det handlar om miljö och – frihet. Du har bilen och du har bränslet för resten av ditt liv. Dessutom en tekniskt enklare bil med mindre behov av verkstadsbesök. Det är frihet.

Garagetak som elbilsladdare. Lars F.

Garagetak som elbilsladdare. Foto Lars F.

Staket i form av solpaneler. Lars F.

Staket i form av solpaneler. Foto Lars F.

Elproducerande bullerplank. Lars F.

Elproducerande bullerplank. Foto Lars F.

Det är dyrt med solel, men alla priser har sjunkit dramatiskt genom allt större produktion av allt som tekniken kräver och det handlar om att se långsiktigt. En normal solelsanläggning betalar sig på tio-tolv år och den kommer att producera i uppemot 40 år. Och vad man kan göra och hur man kan nyttja solenergi det utvecklas hela tiden. Bullerplanket mot vägen utanför har fyllts med solpaneler. Ett vanligt trädgårdsstaket med sina långsidor mot öster och väster är solpaneler. Växthusets glasväggar är mosaikiskt beklädda med plattor solpanel. Man behöver inte kalka väggarna när solen skiner för starkt och man alstrar el. Eller har man en solfångare som värmer vatten i en slang i växthusets golv. Eller både och…

Växthus med solpaneler för el, solfångare för varmvatten. Lars F.

Växthus med solpaneler för el, solfångare för varmvatten. Foto Lars F.

Soldriven grill. Lars F.

Soldriven grill. Foto Lars F.

Bakugn för soliga nejder. Lars F.

Bakugn för soliga nejder. Foto Lars F.

Vi bjuds på varm korv. Värmd i solugnar. Köper man en så´n solugn så delas det samtidigt ut en gratis till någon i ett afrikanskt stödprojekt som Egen el-kullen samarbetar med. För eldandet för matlagningen på afrikansk landsbygd är också ett miljöproblem. Här råder helhetsperspektiv.

Ingen brist på solpaneler här inte. Lars F.

Ingen brist på solpaneler här inte. Foto Lars F.

Även fönster går att utnyttja. Lars F.

Även fönster går att utnyttja. Foto Lars F.

Nu har egen el-kullens testverksamhet växt och fler solparker startats på andra håll i landet. Och fler tillkommer. Man har bildat flera bolag för de olika delarna av elmarknaden. Allt det här, från första början och fortfarande, finansieras med ytterligare ett e, för Entusiasten med stort E, Ehrenberg. Det är läsarna av hans tidning Etc som hela tiden bidrar med pengarna. För vår del i KNF blir det nu fortsatta solelsstudier på hemmaplan. Men vi vet att det redan beställts solceller och kollats elbilar bland de våra.

Hans Jansson