Naturstig i Hägnan

Stigen i ett stycke vildmark mitt ( nästan ) i stan – Hägnans Naturstig.

Idén till en naturstig i närheten av Fjärils- och Humleträdgården på Sågholmen, väcktes för några år sedan. Det lummiga Hägnanområdet på andra sidan Norrleden skulle passa bra, och det gör det verkligen!

Efter en kort promenad från trädgården österut längs med Norrleden och via en tunnel före Björkbornskanalen, är du framme. Skylten ”Naturstig” talar om att du är på rätt spår och du kommer snart att märka att ljudet från den vältrafikerade Norrleden försvinner ur dina tankar.

Självklart går du hur långt eller kort du vill eller följer någon annan stig, upptrampad av hjortar, rådjur eller kanske människor (undvik bävrarnas rutschkanor ner i älven bara). Men vill du följa vår Naturstig tar du sikte på dom orangea markeringarna. Då har du också tur att kunna läsa Hans Janssons texter om olika träd, på olika träd, och emellanåt finns det också möjlighet att testa sig själv med lite tipsfrågor.

Du kommer in i ett område där djur och växter (onödigt mycket lupiner) har tagit över området där Bofors lät bygga Hägnans arbetarbostäder i slutet av 1800-talet. Några stora granar och tallar som står längs stigen var nog välvuxna redan då. Efter att husen revs på 70-talet har marken under en period utnyttjats till odlingslotter.

Bostäder för fåglar, fladdermöss och insekter (den stora mulmholken som skall ersätta ett gammalt murket träd) har fått ersätta människoboningarna och tur är väl det, för det är gott om fågelkvitter på vår och försommar, det är inte helt tyst ens den varmaste sommardag. Det är lite djungelkänsla när man går i lövsalen längs med Timsälven. I år tog dock Häggspinnmalen hand om både löv och holkar där.

I älvkanten finns också en lagom stor sten för att sitta på och plaska med fötterna i vattnet.

När du vänder upp från älven och rundar den stora granen där marken är full av liljekonvaljblad, hamnar du i en skog av örnbräken.

Tänk dig att vara ett litet barn i den skogen!

Kanske lägger du märke till en doft av parfym, som ibland känns lång väg men främst när du kommer på stigen tillbaka upp mot Björkbornskanalen. Det är dom stora balsampopplarna som står där och sprider sin väldoft.

Det är härligt att se att stigen nöts av trampande fötter. Det betyder att fler och fler njuter av att vandra i Hägnan och man ser faktiskt människo- och hundspår där även vintertid.

Träd in i naturen!

Anki