Gröna promenaden – lite historia

Gröna promenaden

Gröna promenaden är ett KNF-projekt som växer.

Den startade redan för två år sedan, vid de stora tallarna ovanför Rävåsskolan och går till Fjärils- och humleträdgården på Sågholmen.
Numera är kommunen samarbetspartner och i sommar kommer en folder att finnas för både inbyggare och tillresta som vill gå promenaden.

Den som går Gröna promenaden kommer att se både växter, djur och historia som spänner över 10.000 år.

Men med så mycket att se och berätta så får konceptet ta sin tid att färdigställa.
När vi arrangerade promenaden med all dittills utskriven information utskriven på skyltar längs vägen, så fick vi och promenaden mycket uppskattning och beröm. Det enda problemet var mängden information, att det finns så mycket att berätta och peka ut. Så när materialet ska vara färdigt ska det vara paketerat i en översiktlig snabbversion och fördjupningsavsnitt av olika slag.
I sommar återkommer vi med ett vidareutvecklat material om Gröna promenaden. Men med eller utan informationsmaterial så är det ett mycket fint och intressant promenadstråk från Rävåsskolans stor tallar och utsikten över staden och sjön, genom högrest tallskog, förbi skogskyrkogården, hästgraven, Lustighej, landets nordligaste självföryngrande bokskog, prästgården med sin historia, Nobelparken, Timsälven – transportleden och andmatningsplatsen – Björkborn och Sågholmen med Fjärils- och humleträdgården.

Ja, man inser att här finns mycket att visa och berätta.
Det ska vi göra.