Vandring på Tio sjöars led

Norrgryten       Barbro ett par kilometer före mål

Kanske var det de långvariga och kraftiga regnen den senaste tiden, som gjorde att vi tyvärr bara blev tretton som vandrade Tio sjöars i lördags. Men det var trevligt och gladlynt folk som följde med och ingen hängde läpp för att fukten trängde ner i kragen. Förutom att vädergudarna inte var med oss, så var samtidigt en grupp andra friluftsmänniskor ute vid Wallbomskällan ute på Örgivsmossen och prövade dess hälsobringande effekter. Det är inte ovanligt att det sker flera intressanta saker samtidigt i vår stad, som ex vis konstutställning, konserter, loppmarknad m m, men det är extra olyckligt när arrangemang som riktar sig till likartad publik sker samtidigt. Om vi får möjlighet att göra en så’n här sak igen, kanske man skulle höra sig för om STF:s intresse för att vara samarrangör. Men f ö fungerade det bra. Bussen tog sig fram, Terése och Harald bjöd på en mycket god squashsoppa ute vid Norrgryten och Uno och Alva tog hand om oss med saft och kex framme vid stugan. Längs leden kollade vi mest svamp, tittade på knärot, gammelgranlav och några fåglar hann vi också med. Också Lars-Erik Muhrs klurigheter längs vägen roade. Svaren var ju inte alldeles självklara. Inte riktigt alla klarade vilka tio djur som dolde sig i limerickarna. Vi lottade ut fem karlskogafloror till de som lämnat helt korrekta svar. Vinnare blev Annika, Barbro, Christer, Håkan och Jan.

Tio sjöars led ger möjlighet till god motion och rika naturupplevelser och borde förtjäna mer uppmärksamhet från karlskogabornas sida. Kommunen medverkan med busstransport m m beror förstås på insikt om detta. Om vi gör en vandring nästa höst och även då får möjlighet att samarbeta med kommunen, skulle det vara trevligt om deltagandet kunde bli större. Ev skulle man kunna göra en annan typ av upplägg som inte riktar sig ensidigt till den sorts naturvänner, som vanligen är aktiva i föreningen. Och det är väl inte heller fel att arrangera vandringar på andra leder och stigar än Tio sjöars led emellanåt för att variera. Det finns ett betydande antal att välja på i vår närhet.

Det kan vara något att fundera på när nästa års program ska sättas samman.

CL