Miljöförsvarare under attack

Marja Wolpher håller föredrag

Miljöförsvarare under attack.
Detta var rubriken för det välbesökta möte, som föreningen arrangerade torsdag 20/2.

Marja Wolpher från Naturskyddsföreningens rikskansli berättade och visade film om den skrämmande verklighet, som gäller för många miljöförsvarare runt om i världen.

De senaste åren har allt fler länder infört lagrestriktioner riktade mot medborgare, som vill engagera sig i frivilligorganisationer.

Konflikter, som rör miljöförsvarare, är ofta kopplade till mark- och naturresurser i länder med svaga rättsstater och utbredd korruption. Gruvindustrin, jordbruks- och skogssektorn står för de flesta konfrontationer mellan företag och företrädare för lokalsamhällen i de områden som exploateras.

Mord på miljöförsvarare har ökat i en alarmerande takt. Tre miljöförsvarare dödas varje vecka någonstans i världen!

Vid mötet vara alla överens om att detta måste uppmärksammas. Vi måste engagera oss och protestera – lokalt, nationellt och internationellt.