Rapport från nybörjarkurs i fågelskådning

Den 25 mars drog KNF igång årets kurs i fågelskådning för nybörjare med en inomhusträff för att titta på lite inspirerande fågelbilder och bekanta oss med varandra. Vi blev en trivsam och lagomt stor grupp på 9 personer (inkl. cirkelledarna). Deltagarna visade sig vara en blandad skara, allt ifrån rena nybörjare till personer som identiskt kunde härma sparvugglans läte. Vårens corona- varningar har inte hindrat oss från att genomför våra träffar. Vi har besökt flera fågellokaler/miljöer av olika slag i Karlskoga och även utsocknes. Två höjdpunkter kan här nämnas speciellt:

• Utflykten till Bullerdalen gav både övning i småfåglarnas läten och fantastiskt fina observationer av Kungsfiskare
  • På dagsutflykten till Boglundsängen och Oset utanför Örebro fick vi möjlighet att se mängder av fåglar som man förknippar med vatten och strandängar, men även sådana som hör buskmarker till så som Rosenfink, Näktergal och många sångare. Två toppen lokaler!

Våren försvinner dock snabbt och nu stundar sommaren då det blir svårare att se fåglarna p g a grönskan och att de blir mer skygga i samband med bobygge och uppfödning av ungar. Tanken är dock att fortsätta så smått med utflykterna om intresse finns från deltagarna. I juli börjar de arktiska vadarna flytta söder ut igen så det finns saker att se fram emot i fåglarnas värld.