Miljötips

Intressanta länkar:

Naturskyddsföreningens Grön guide: enkla tips för dig som vill leva miljösmart

Miljö

www.naturvardsverket.se Fördjupning och statistik www.wwf.se Bra klimattest, fiskguide och pedagogiskt material www.detnaturligasteget.se Bra pedagogiska texter, utbildning för näringslivet www.naturskyddsforeningen.se En klassiker www.greenpeace.se Rankar elbolag och har fiskguide bland en massa annat

Globalt

www.earthpolicy.org Rädda jorden med Lester Brown www.gapminder.org Statistik med Hans Rosling www.carbonfootprintofnations.com Utsläppsstatistik

Konsumtion och klimat

Transporter

www.zetcity.se Elmoppar och elcyklar www.teslamotors.com Amerikanskt elvrålåk, dvs utan vrål  www.trafa.se Statens institut för trafikanalys www.mobilsamakning.se Smart system för samåkning

Boende

www.passivhuscentrum.se Passivhus www.o2.se Vindel www.svef.nu Sveriges Vindkraftkooperativ  www.egenel.etc.se Gör din egen el www.klokahem.nu Hållbart boende

IT

www.tcodevelopment.se Om datorer och miljöpåverkan www.growyn.se Klimatsmart sökmotor www.ecosia.org Sökmotor som räddar regnskog www.globalinn.se Ett klimatneutralt webbhotell www.svanen.nu Nordiska miljömärket, märker datorer bland annat

Kläder

www.renakläder.se Hållbara och rättvisa kläder www.fairtrade.se Märker bland annat bomull www.klimatsmart.se Fler klädlänkar

Energi

www.seabased.com Vågkraft www.el.angstrom.uu.se Vertikal vindkraft m m www.fysast.uu.se/ges/ Forskning om globala energisystem www.peakoil.net Senaste om oljetoppen