Floran i Karlskoga kommun

Floran i Karlskoga kommun.

Ett mångårigt arbete inom Karlskoga Biologiska förening, nuvarande Karlskoga Naturskyddsförening, med inventering och sammanställning har resulterat i en mycket fin flora.

De 57 utflyktsmålen, som beskrivs i boken, ger en god bild av bergslagskommunens spännande natur och flora.

Här presenteras alla de 1574 blomväxter och ormbunkar som hittats. Du får veta när de först sågs och i vilka miljöer de växer. Det finns utbredningskartor för mer än 400 växter, och exakta fyndställen anges för de ovanliga. I vår tid förändras naturen snabbt; god dokumentation låter oss upptäcka förändringarna och – i bästa fall – rädda försvinnande växter.

Från början av 1980-talet till 2007 har en grupp amatörbotanister besökt varje kvadratkilometer av kommunens yta, och även finkammat böcker, hand-skrifter, gamla kartor och herbarier efter äldre uppgifter.
I den här boken sammanställer Owe Nilsson resultaten – allt som finns att veta om kommunens flora.

Floran erhålles genom att man sätter in 150 kr (tidigare 220:-) + 40 kr (porto) totalt 190 kr på bankgirokonto 758-4063 så kommer den med posten. Glöm inte att ange adress!
Kan även köpas direkt av Owe Nilsson, Utterbäcksvägen 10, 691 52 Karlskoga eller någon styrelsemedlem i Karlskoga Naturskyddsförening. Då slipper du portokostnaden.