Ugglekväll

Christers och mina förhoppningar om en fin kväll infriades verkligen. Visserligen fick vi flytta samlingspunkten från Sjöviksplan, som såg ut som ett stort snöupplag, till Bregårdsskolans parkering, men när de fyra patrullerna väl kom ut i ugglemarkerna var det alldeles vindstilla och alltså perfekta förhållanden för att lyssna ugglor.

Vi hade från Lars Rosén fått rapport om ugglor vid Silverhyttan och Christer Larsson for med sin patrull till dessa trakter. Resultatet blev en lite osäkert med en kattuggla kortvarigt på mycket långt håll.

Torsten Rönn tog sin patrull upp på Villingsbergs skjutfält, som trots olika uppgifter i annonser och på skjutfältets hemsida, inte var avlyst. Inga ugglor hördes, men de fick se en älg.

Uno Milberg valde Rådehultsrundan för sin patrull och de anade en pärluggla på mycket långt håll.

Själv for jag norrut med min patrull och vi hade tur och fick redan när vi klev ur bilen vid första stoppet höra en berguv ropa. Den ropade ihärdigt och höll fortfarande på när vi for vidare. Vi besökte också Björkborns herrgård där vi inte hörde några ugglor, men vi träffade Bert Strömberg och han berättade att han hört en kattugglehona en stund innan vi kom.

Termometern kröp neråt under kvällen och stannade inte förrän vid -16 varför vi for direkt från Björkborn till Svinsjöstugan där Lennart Dyborn, Henry Johansson, Thomas Ohlsson och Ulf Engström väntade med marschaler. lyskärring och värmande brasa.

När alla patruller samlats var vi 23 personer i stugan som förutom den goa värmen också njöt av matsäcken och trevlig samvaro.