Nattfåglar i Närke

Här kommer en liten rapport från fågelnatta 4 juni. Från Sjöviksplan kl 20.00 var vi totalt 15 deltagare + 2 hundar. Färden ställdes först till Garphyttans Nationalpark, där man en tid hört mindre flugsnappare, men vid 21-tiden var han tyst. Bara grönsångare och koltrast kunde prickas av. Vid Lannafors förevisades ett trädkryparbo med nästan flygga ungar i. Tysslingens sydända blev nästa stopp, där vi får se solen gå ned bakom Kilsbergen. Här får vi kvällens höjdare 6 svarttärnor, som troligen t.o.m häckar på platsen. Vi hör enkelbeckasinerna luftbrumma och tickande på backen. Någon rörsångare och törnsångare och en näktergal låter höra sig. Lena upptäcker en storspov från fågeltornet och strax därpå ser vi ytterligare en. Paret alltså. Grågässen har gässlingar. Sothöns 2 och 1 rödbena. Starar. Därefter far vi i skymnigen mot reningsverket och Oset.
Matsäcken avnjutes och Britt får sin korvbrasa. Det spelar näktergalar överallt. Minst 10 st. Av andra märkligheter kan nämnas svirret av först 1 flodsångare och sedan åtminstone 3 gräshoppsångare. Länge står vi och njuter av kärrsångarens finurliga härmningar av talgoxe och fisktärna + många andra arter han fäller in. Myggen svärmar omkring oss. Sävsångare och rörsångare avlyssnas. Klockan är nu 23.30 och Gunnar och UM föerslår för dem som orkar att vi nu skall sticka vidare till Gubbhyllan vid Kvismaren. Folk sorteras till olika bilar, där två far hemåt medan vi övriga 9 deltagare i två bilar väl framme vid Kvismaren får höra sydnäktergalens konsert. Vi hör på honom väl en halvtimme och han sjunger sina svirrande drillar utan avbrott från att vi öppnar bildörrarna. Han sjunger utan sin nordligare artkollegas klunkar och knarrningar men med långa härliga drillar. Ute i blötängen hörs även småfläckig sumphöna och ute från vassen tutar rördromen flitigt. Kvällen bjöd även på flera ropande gökar. Klockan 2.00 säger jag hej till Gunnar och går in till en redan sovande Alva

Uno Milberg