Arbetsdag vid Svinsjöstugan

Vi kallar det arbetsdag vid Svinsjöstugan, men i fortsättningen tror jag vi ska kalla det arbetsvecka vid Svinsjöstugan. Det är nämligen vad det varit denna vecka.

Uno Milberg hade inte möjlighet att vara med på lördagen så han tog sin trimmer och slog av gräs, sly, ormbunkar och nässlor redan under veckan och Kerstin Eriksson och Gertrud Valenta hade sett till att anslutningsleden till Bergslagsleden numera är röjd och i bra skick.

Tur att en del jobb redan var klart för vi var bara tre arbetssugna på lördagen. Eller som Kerstin uttryckte det i besöksboken: ”Det var ingen trängsel på tomten.”

Trots det blev det en hel del gjort: Framför allt var det den slagna växtligheten som räfsades ihop och bars bort, men hängrännorna rensades också och så rödfärgades de korta omålade läkten och stora delar av dasset.

Unos arbete i veckan har jag ingen bild ifrån, men ”arkivbilden” från 2008 tror jag stämmer ganska bra.

Jag har inte heller någon bild från Kerstin och Gertruds arbete på anslutningsleden, men räfsandet under lördagen finns det bildbevis på.

Resultatet blev som synes ett prydligt gårdstun och ett nymålat dass

Christer Persson