Följa våren vid Källmo

Sjöviksplan kl 18. Folk i mängd. Bilkaravan 14 bilar. Totalt ca 30 deltagare. Första anhalt gamla landsvägen lite N kommunens vattenverk. Bra utsikt samt plats för alla bilar. Här räknas 28 kanadagäss och 5 grågäss in. Jan Andersson ser en mink nere vid älvkanten och hojtar till. Nere mot skogen betar 8 råddjur i godan ro. Från Herrgårsskogen ovanför oss sjunger flitigt rödhake, bofink, nötväcka, koltrast och första taltrasten.
Borta vid vattenverksstängslet hoppar trastar, som visar sig vara björktrast lite längre ut på backen sitter länge en fjällvråk och filosoferar. Ringduvor först 1 sedan 2 st passerar i flykt. Någon ensam tofsvipa kan ses långt där nere.

Nästa anhalt där förhoppningsvis bilparken ryms, blir ned till det vi kallar Källmodammen på vars upphöjda vallar man har ganska god utblick med tubkikarna.  Här spanar vi in två regäla samlingar med tofsvipor, minst 200. 16 st sångsvanar i plog och en ensam passerar precis över våra huvuden. Christer Larsson hör ljungpipare utifrån vipflocken och i tuben kan man se 3 individ. Någon ser en gråhäger uppe mor Källmogården. En snösparvs kvillrande läte hörs, men fågeln gick ej att få syn på. Kråkor o kajor förstås. Lärkorna håller tyst.

Kvällens sista anhalt i skymningsljuset blir till översvämningarna vid Lunedsinfarten. Även här ryms bilarna på en stor P-ficka. Till en början ses här bara 10-talet kanadagäss, men så hörs faktist några sånglärkors kontaktläten utefrån fälten och någon provar t.o.m några drillar. En tofsvipflock om ca 30 st imponerar på oss genom sin tätt ihophållna flock som i briljerande fart virvlar runt i luften i snabba vingljudande saltomortaler under en god stund, alltmedan kaffet smakas på och andra sticker hemmåt utan fika, det börjar bli lite kyligt, men annars har ju kvällen varit både blåsfri och solvarm. Över våra huven kommer några hundra kajor som väl skall leta nattkoloni någonstans. Sista obs blir ett tranpar som på vingarna försvinner över Lunedsskogen.

Rapportör och kvällsledaren Uno M