Hos gösfiskaren Johan Nilsson på Vinön

Klockan 11.30. Sjöviksplan i strålande väder. Känning av höst. Idag åker vi till Vinön, Hjälmarens största ö.
Vårt mål är först Hampetorp. Vi blev femton personer som med cykel och bil äntrade färjan som skulle ta oss till Vinön. Färden över tog ungefär 30 minuter.
Vi skulle träffa Johan Nilsson vår fiskeguide på norra delen av ön. En av öns 10 fiskare. Dit tog vi oss per bil, per cykel och till fots. Vi som vandrade gick utefter Vinöns västra strand. En vandringsled på cirka 4 kilometer, som berättade mycket om Vinöns historia och kultur. På 1880-talet sänktes Hjälmaren 1,8 meter. Man vann på så sätt åkermark motsvarande 1/3 av Hjälmarens yta. Den gamla strandlinjen syntes tydligt. Stenar som slipats av vattnet. Mycket sten. Stora stenar. Prydligt lagda stengärdsgårdar. I början på leden ett gravfält från järnåldern. Utefter hela leden ett rikt utbud av lövträd. Vi passerade en vacker hassellund på väg mot norr.
Så äntligen var vi framme på norra delen. Vi hade tagit god tid på oss så med matraster och prat om det vi såg blev vår vandring säkert 2 timmar.
Här stod han i alla fall. Vår fiskare Johan. Han började att berätta om olika fiskeredskap. Han beskrev en sinnrikt konstruerad fiskfälla. På stenåldern använde man sig av en liknande fälla. Då flätad av vide. Spännande! Ryssja och nät ingick också i hans redskapspark.
Gös- och kräftfisket ger mest pengar. Ålbeståndet minskar för varje år. Just nu fiskade han kräftor. Så presenterade han några olika fiskar som skulle användas till kräftbete. Här lite artkunskap: Abborre, mört, braxen, lake, faren, nissöga, björkna. Några arter för mig helt okända. (Se Uno Milbergs bild överst till höger!)
Bygatan förde oss tillbaka ner till färjeläget. Den går över en rullstensås- Vingåker-Fellingsbro-åsen. Vår vandringsmätare slutade på 7 km. En för dagen nyfiskad gös följde med många av oss hem. Vad mera såg vi? Flera exemplar av stolt fjällskivling. En koloni med skarv. Bra fakta om Vinön kan man få på Vinöns hemsida. En ö väl värd ett besök. Kl 18.30 gick vi ombord på färjan för hemfärd.
Ett stort tack till Christer Larsson och Therese Riddersand för en trevlig dag.

Christina Alexandersson