Kura skymning vid Svinsjöstugan

Det blev en fantastisk kväll i lördags när vi kurade skymning vid Svinsjöstugan, den skogshuggarbostad från 1920-talet som sedan nästan 50 år tillbaka är förenings samlingsplats i södra Kilsbergen. När föreningen på 1960-talet hyrde ett rum i stugan bodde samtidigt två skogskörare med familjer i köket och för att frammana den rätta stämningen hade Christer Larsson tagit med sig den underfundige Gunnar Ehnes diktsamling  Natta va full å stjärner, som kom ut efter diktarens bortgång 2005.

Ur den läste Hans Jansson i samband med att han hälsade välkommen till brasan dikten Nittanhunnraåtretti kallt. Den handlar om det mycket hårda, ofta olönsamma slitet som timmerkörare i skogen och om ett liv fyllt av svält och umbäranden. Stämningen infann sig definitivt och tillsammans med den också, den av Hans frammanade tanken att vi har det ganska bra idag.

Det var det musikaliska som var kvällens huvudprogram och det inleddes med att Anders Norudde blåste i sitt bockhorn innan han och Lars Eriksson framförde Dan Anderssons Gunnar Vägman.
Lars Eriksson har tonsatt ett antal av Dan Anderssons dikter och de passade mycket bra denna stjärnklara kväll runt brasan medan månen sakta segade sig upp över Kilsbergen.
Passade mycket bra gjorde också Lars sång och gitarrackompanjemang till Anders Noruddes spel framför allt på fiol, men även på mungiga och andra instrument. Det är imponerande att få det att låta så bra när man då och då mellan låtarna måste värma de kalla fingrarna i brasan!

På publikens önskemål framfördes Gunnar Vägman igen som extranummer innan musiker och publik sedan fortsatte kvällen med korvgrillande.

Anders Norudde inledde det musikaliska med att blåsa i sitt bockhorn och det fick också bli avslutningen när han från strandkanten lät tonerna löpa ut över Stora Svinsjöns vatten.

Christer Persson