Bistå binas bostadsbehov på Rävåsen

Vi var sju som hörsammade KBF-kallelsen att uppe på den av Rävåsens höjdplatåer, som kallas Lustighej, med att försöka hjälpa sandlevande insekter med att skrapa fram några vegetationsfria ytor. Saken är den att när folk tidigare använde demotionsredskap som fanns där eller frekvent utnyttjade stället för att kasta hästskor på, blottlades fläckar med rullstensgrus. Dessa fläckar visade sig sandbin och andra sandlevande steklar fatta snabbt tycke för och det uppstod massor av små hål när steklarna byggt sina bon där.

Det tycks emellertid som att karlskogaborna inte längre utnyttjar Rävåsen som ströv- och rekreationsområde lika mycket. Slitskador med blottat grus ses knappast längre alls och därmed också färre steklar.

För att råda bot på detta tog vi kontakt med stadsträdgårdsmästaren Sif Eklund och fick hennes välsignelse. Rävåsen är ju ett kommunalt naturreservat. Och på dymmelonsdagen gick vi dit utrustade med spade och kratta och tog fram några fläckar med bar jord.
Om det gav något resultat? Ja, trots att dagen startat med -8 grader kallt och att trots strålande sol, temperaturen inte nått mer än 5 – 6 grader över noll tidigt på eftermiddagen, visade sig snart ett par små intressenter.

Först den vackra humlelika stora svävflugan och sedan en okänd art av sandbi med brun päls på ryggen. När svävflugans larver kommer att kläckas längre fram i vår, letar de sig ner i sandbinas yngelkamrar och äter både av pollenförråd och av bilarver. Så vår naturåtgärd kommer inte bara att gynna bin och steklar utan även dess fiender. Men det är ju det som kallas biologisk mångfald.

Ta gärna en titt på våra sandfläckar och det är roligt om du rapporterar vad du ser!

Christer Larsson

Hans Jansson på bibiståndsvandring på Rävåsen 2012-04-04. Foto: Christer Larsson