Följa våren vid Källmo

Solnedgång över Kedjan 2012-04-04. Foto: Uno Milberg.

Vi blir till sist 14 deltagare som denna lite kyliga kväll samlas först vid Källmo. På vägen upp stannade vi för 2 ormvråkar som satt och vänslades på toppen av en kraftledningsstolpe, annars bara tomma gärden upp till Källmo.

Vi samlas vid nya mjölkcentralsbyggnaden vi påbyltade kikarförsedda vårskådare. Mest ser man först rådjur 17 st i olika grupper, även en flock med dovhjortar i fjärran. Vi börjar finna en del tofsvipor (50 ca) i tuberna, starar (ca 50) och ljungpipare 7+1.  Ingen lärka låter höra sig. Det är för kyligt.

Färden går vidare till Stockbergagårdarna där vi i solens nedgående strålar intager fikat i en skogsbacke ovanför den lilla älven Kedjan. Här ser vi i alla fall 2 sångsvanspar som på sjungande vingar försvinner norrut. Vi beskådar Revgranen som lite extra när det är så lite fågel. Inte ens knipor syns men ett par gräsandpar. Kommunens datachef passerar och skall uppåt Lanhöjda på vildsvinsjakt. En annan sorts jakt än vår således.

Det bestäms att vi avslutar kvällen vid Lunedskorset och den åkergöl som där bildats. Det enda som förnöjer här blir 5 gräsänder och en flock med 40-talet tofsvipor som i en tät formering visar upp avancerad flygning för oss. Vindlande snabba kast där alla med lätthet följer, och man ena stunden ser kolsvarta siluetter som strax byter till vita skimrande undersidor. Liksom i fjol hinner vi få en sista skymt av ett tranpar försvinna över skogen.

Detta refererat av kvällens ledare Uno Milberg.