Slåtter på Södra Tolsboda

Slåtter i Södra Tolsboda 2012-08-04. Gille. Foto: Torsten Rönn

Torstens rapport till lokalpressen:

I lördags hölls årets slåttergille vid Södra Tolsboda i Karlskoga Biologiska Förenings regi. 17 naturvårdsentusiaster hade mött upp. Arrangemanget gynnades av idealiskt väder: Inte för varmt och uppehållsväder.

Arbetet utfördes med slåtterbalk, liar och häcksax, där maskinerna användes för stora ytor och handverktygen runt orkidéer och stenar.

Där det fanns mycket örter och lite gräs slogs ej. Syftet är ju att genom utarmning av grässvålen ge plats för de slåtterberoende örterna och där syftet redan uppnåtts behövs ju ingen ytterligare utarmning av grässvålen utan där kan man med fördel lämna örterna att fröa av sig.

Förmodligen gjorde man likadant på ängsbrukets tid, där grässvålen var utarmad kanske man lät bli att slå för att låta gräset återhämta sig. Det har också visat sig att vissa växter gynnas av att ytorna inta slåttras varje år utan med längre mellanrum, så är fallet med ängssyra, bergssyra och daggkåpor t ex. De vill inte ha varken för lite eller för mycket slåtter.

Efter väl förrättat värv bjöd föreningen på gille, bestående av valfritt grekisk sallad eller kycklingsallad, med kall dryck ifrån fälttermosar, uppskattat efter kroppsarbetet.  Det fanns också mycket att berätta för varann om årets fynd och resor, så det dröjde innan vi bröt upp, nöjda med uträttat arbete och utbytta tips.

Torsten Rönn