Cykelutflykt på skjutfältet

Snöbergshyttan, gamla bron. Foto: Lena Gren

Vi var sex st inklusive ledare som mötte upp vid Immetorps f.d. föreningshus, numera loppis. Vi cyklade på smalspåret upp till Snöbergshyttan och åter i underbart sommarväder.

Första biten till grinden in till skjutfältet gick raskt även om det hela vägen bär svagt uppöver. Ett kort stopp vid några ödetomter som naturen i stort återerövrat. Kvarstående syren och parkslide avslöjade att här har det varit bebyggt en gång i tiden. Även en aurorafjäril och dagens första, av många, svavelgula höfjärilar sågs. När vi passerat grinden blev stoppen desto fler. Det plockades kantareller som vägen kantades av till och från ända upp till Snöbergshyttan. En del, inom kommunen mindre vanliga eller sällsynta växter beskådades bl.a. månlåsbräken, gull- och brunklöver, vildlin och brudsporre.

Vid en kärrkant ”svärmade” det av pärlemorfjärilar som födosökte på kråkklöver. Uppskattningsvis var det minst 50 stycken, mestadels älggräspärlemorfjäril men även några myr- och brun pärlemorfjäril. Även en del blåvingar bl.a. violett och ljung/hedblåvinge samt en starrgräsfjäril fladdrade kring kråkklövern.

Vid Sundsbron, sundet mellan Älgsimmen och Fågelsjön var det dags att inta den medhavda matsäcken. Under fikarasten dök långhorningen tallbock upp. Efter fikapausen blev det skygglappar på för annars var risken stor att vi inte skulle hinna fram till Snöbergshyttan innan det var dags att vända. Några kortstopp blev det dock. Bl.a. sågs en brunfärgad huggorm, en snok ringlade över vägen och strax innan vi var framme kröp dagens andra långhorning på vägen. Det var en videbock som inte är allt för vanlig.

Framme vid Snöbergshyttan blommade väddklinten fint medan purpurknipproten ännu bara var i knopp. Under några stora granar fanns det ett tiotal fjolårexemplar av kamjordstjärna kvar i barrmattan.
Återfärden mot Immetorp gick tämligen fort med endast ett fåtal korta stopp och nedförsbacke stora delar av vägen.

Åter vid Immetorp kunde vi konstatera att det varit en synnerligen lyckad cykelutflykt med väldigt blomrika vägkanter och massor av fjärilar, totalt 13 arter artbestämda och fler hade det säkert blivit om vi haft en håv med oss.

Owe Nilsson