Insektsåret 2013

2014-01-15 kl 19.00

I en fullsatt sal i lokalen på timmermansvägen riktades intresserade blickar framåt mot projektorduken när förevisningen av medlemmarnas upplevelser under 2013 i form av insektsfotografier skulle sätta igång.

Förevisningen bestod av följande delar:

• Långhorningar, av Lars-Erik Muhr och Owe Nilsson.
  • Fjärilar, av Owe Nilsson.
  • Fjärilar, humlor, blomflugor, sländor och spindlar, av Marie-Louise Kjellgren.
  • Årskavalkad, av Uno Milberg.
  • Fika, med hembakt bröd av Christina Alexandersson och Lena Gren.

De som var intresserade av latinska namn fick sina behov mättade, likväl som de som kom för att se underbara bilder. Vissa bilder fick hakorna att falla till marken av beundran medan andra bilder satte igång livliga diskussioner huruvida det var den ena eller andra arten som visades på duken.

En speciellt uppskattad avdelning i bildvisningen blev Unos frågesport ”vad är det här för en gynnare?”. Han såg allt lite förvånad ut när alla svarade rätt varje gång. Vad vår käre ordförande hade missat var att filnamnen visades högst upp på varje bild i bildspelet så att det var inte alltför svårt att gissa rätt…

Medlemmarnas samlade kunskaper är i sanning imponerande! Det är som vanligt, ingen är bra på allt men alla är bra på nåt. Och tillsammans blir vi starka!

Vi ser samtliga fram emot en mörk januarikväll om ungefär ett år, då vi får se bilder från insektsåret 2014!