Protestmöte Sågholmenbroarna

God uppslutning för protest mot broavstängning. Foto Lars FLångt över 100 skriver på protestlistan. Uno MGrupp på Mejeribron. Ulrika K

Ordet spreds bland människor som av olika skäl är ledsna och bekymrade för att broarna vid Björkborn plötsligt stängts av.

– Vi träffas på Sågholmen på lördag.

Och människor samlades. 119 skrev på en protestlista som lades fram, men minst 140-150 personer markerade oro och protest med sin närvaro.

Här samlades nu boende i närområdet, anställda i Björkborn som är vana att kunna gå och cykla här till och från jobbet, många som har det samlade björkbornsområdet som skönt och mångfacetterat natur- och kulturområde, många påtalade det uppskattade värdet av hur Fjärils- och humleträdgården och herrgårdsparken tillsammans blev ett kompletterande strövområde, aktiva i Karlskoga Naturskyddsförening och vänner till Fjärils- och humleträdgården var där… En protestlista lades fram och den kö som bildades ringlade lång men tålmodig i vintervädret.

I centrum fanns bland andra, naturligtvis, Bert Strömberg, som genom avstängningarna får en omväg på mer än en kilometer när han med skottkärra och verktyg går till Sågholmen för sitt självpåtagna, men av alla så uppskattade naturvårdsarbete. Drygt en kilometer längre väg dit och lika långt hem igen. Med lastad skottkärra. För så är det när kedjorna på grindar och staket är stängda och låsta.

Det är de nu inte alltid, för det finns uppenbarligen de som mera handfast protesterar och vägrar att finna sig i att broarna inte skulle få användas. Det är frågan från dag till dag. Vem var där senast, de som hängnar in eller de som bryter upp?

I den här protestsamlingen fanns naturligtvis åtskilliga aktiva i KNF och i Sågholmens vänner, för vi är ju många. Ett direkt praktiskt problem för naturskyddsföreningen är till exempel de vedhögar som ligger efter höstens trädröjning. Ska veden och stockarna behöva bäras ut med hand- och benkraft nu, ända till parkeringen vid andmatningen?

Frågorna kvarstår, men de är ställda med kraft och med massans tyngd:
-Hur kunde det så plötsligt och akut bli så här?
-Vad görs nu för att öppna en gång och cykelväg mellan sta´n och Björkborn igen?
-Hur helas åter det fina och av så många högt värderade natur- och kulturområdet, där turistmagneten Björkborns herrgård med Alfred Nobels museum, Fjärils- och humleträdgården, lund, damm, fors och den historiska herrgårdsparken får förbli samlat till allas välkomnande förfogande?