INBJUDAN! Spaning längs öppna vatten 15 feb.

Misstänkt spår

Vintern kom till sist och det har blivit bra snöförhållanden för spårning. Lördagen den 15 februari ska vi ju i Karlskoga Naturskyddsförening ut på spaning längs öppna vatten, som det står i programmet. Som framgår av programmets inbjudan ska vi träffas i föreningslokalen och sedan bege oss ut åt olika håll, för att sedan återsamlas kl. 14.00 för att rapportera.

I och med att förhållandena just nu är så goda kan du/ni som vill och har möjlighet, utnytja detta och ”tjuvstarta” spaningarna. Känn inte att du behöver vara en fullfjädrad trapper, utan alla som vill kan vara med!

Jag har satt samman 32 förslag på sträckor att inventera. (se pdf-fil) men det är fritt fram för dig att hitta på en egen. Den behöver inte ligga inom kommunen, men åtminstone i skaplig närhet. Hör gärna av dig till mig, natur.christer@blixtmail.se, med vilken sträcka du valt. Det är ingen fara om en och annan sträcka blir dubbelkollad, men om det visar sig att något blir trippelkollat, hör jag av mig i såfall.

Vare sig du använder dig av förslag på sträckor som finns eller komponerar en egen, behöver du en tämligen detaljerad karta. Den topografiska i skala 1:50000 är alldeles perfekt. Den finns ju i bokhandeln, men med litet list kan man nog åstadkomma något användbart på nätet. Dock inte Googles karttjänst, som är alldeles för grov.

Förutom förslagen på sträckor finns ett observationsprotokoll (också pdf-fil), i vilket du fyller i dina fynd. Tanken är sedan att samla in allas resultat och sedan försöka förmedla dessa till alla som bidragit, som en grund för fortsatta inventeringar. Har du möjlighet att skicka listan i digital form underlättas sammanställningen. Gärna att du kommer personligen till lokalen den 15:e eller skickar den per mail eller per post. Klicka på länkarna här nedan, så får du upp pdf-filer med instruktion, sträckor och obs-protokoll.

(uppdaterat den 30 januari 2014)