Jorden vi äter! Studiecirkel – del 2.

Hur stora hål blir det i vår matkasse?

Det blev många och intressanta samtal runt bordet i KNF-lokalen när studiecirkeln ”Jorden vi äter” samlades för andra gången.
Aktuellt var förstås de dagsfärska larmen om att våra svenska räkor rödlistats av Världsnaturfonden. Slutar vi köpa svenska räkor då? Jo, det gör vi nog. Enligt en snabbenkät som på riksnivå gjordes samma dag svarade mer än hälften, av de som hade en uppfattning, att de slutar köpa svenska räkor för att rädda våra räkor från utfiskning. Finns det ett så bestämt miljömedvetande och beredskap till personlig insats, eller är det en effekt av att de redan miljömedvetna agerar och aktivt svarar på enkäten medan andra som inte håller lika hårt på principer när de handlar mat inte bryr sig om att svara? Det kan man fundera över. Framtiden har svaret.
Varför köper vi, du och jag, just det vi köper?
Det diskutrerade vi också, liksom om vilka vi problem vi upplever när vi vill handla vår mat.
Ska ekologiskt eller närproducerat vara viktigast? Om det nu inte finns det som är både lokalt och ekologiskt.Kyckling är gott och egentligen bra mat, men det är så´n skillnad på kyckling och kyckling (och hur de föds upp).
Varför är det nästan omöjligt att få tag på ekologisk kyckling?
Om vi går ihop kan vi köpa ekologisk kyckling, visste en av cirkeldeltagarna och sagt och gjort. Vi gick ihop och beställer en hel förpackning, för det är så man måste göra.
Studiecirkeln blev vid sin andra träff också en inköpscirkel.
Som ivrigt väntar på sin första leverans av ekologisk kyckling.
Vad mer av sådana initiativ som komma kan, det får våra kommande möten visa.Till  nästa träff under rubriken ”Jorden vi äter” har vi gett oss själva en handfast uppgift.
Ni har säkert läst och hört om den ”matkasse” som blir aktuell varje höst. Då kollas priser i de stora livsmedelskedjorna och det jämförs i tabeller. Var är det billigast?
Vi tycker att andra frågor borde höra till en relevant undersökning och de ska vi med egen insats söka svar på:
Vad har våra affärer av ekologiskt utbud?
Hur ser priserna ut när man jämför ekologiskt och oekologiskt?
Vi ska göra en sån undersökning till vår nästa träff, den 19 mars.
Hur stora hål blir det i ”matkassen” ? Vad är det som finns ekologiskt och inte?
Vad kostar det att vara ekologisk? (Och vad kostar det jorden och livet att vara oekologisk?)
Är du också intresserad av det och vill vara med i fortsättningen så är du välkommen till KNF-lokalen den 19 mars kl 19.00.