Klädbytard​agen

Succé för klädbytardagen!
Rubriken var stor och anslående på Karlskoga Tidnings förstasida.
Och när vi plockade ihop efter en mycket intensiv arbetsdag så kändes det så bra.
Det som blev ett genombrott förra året hade fortsatt i år.
Dessutom i ett stabiliserat koncept.
Vi har anledning att känna oss nöjda.

Klädbytardagen genomförs över hela landet, samtidigt.
Naturskyddsföreningen står bakom Klädbytardagen i ett nationellt koncept. I Karlskoga genomförs den i ett mycket positivt samarbete mellan Karlskoga Naturskyddsförening, Karlskoga Folkhögskola, Biblioteket och Pingstkyrkans second hand och en skolklass som håller arrangemanget med ett dignande trevligt fikabord. Konceptet växte fram i ett av entusiasm nästan euforiskt koncept förra året. Massor av idéer och initiativ blev till en rolig fest. Och folk kom, bytte kläder, tittade på workshops, återbruksutställning och en hel del annat.

I år genomfördes Klädbytardagen i ett moget, mycket väl fungerande koncept, tryggare vilande i erfarenheten av fjolåret.
Allt fungerade till fullo och folk kom igen. Klädbytardagen har etablerats både som tanke och arrangemang.
Det gör sig inte självt dock. Många hjälpte till, med entusiasm. Det är ett intensivt arbete, men också roligt. Det blir arbetssamvaro med positiva entusiaster och möten med många, många positiva besökare.

Många var de som gick hemåt med nya kläder, för sin del nya kläder, som var någon annans innan.
Det är så genomgående att man ändå inte i första hand går på klädbytardag för att göra personliga ”klipp”. Den dominerande drivkraften är tydlig: man har kläder som man inte längre använder men som man inte vill kasta bort. Då blir det ett positivt alternativ att låta de kläderna gå vidare till någon annan som kan och vill ha dem. Och så på köpet kanske man får något annat bra, roligt och positivt överraskande tillbaka.

Det är ju precis så härligt som skaparna av Klädbytardagen hoppats på.
Och som ytterligare en följd av klädbytandet besparar vi Moder Jord onödiga bekymmer och för tidigt åldrande.
Förra året deltog 11 000 personer i Sveriges största Klädbytardag. De bytte cirka 36 000 plagg med varandra. Besparingen för miljön blev ca 24 ton kemikalier, 135 ton koldioxid och 90 000 m3 vatten.