Humleguidning på Sågholmen med Björn Cederberg

En minnesvärd dag på Sågholmen

I år hölls Naturskyddsföreningens biennala riksstämma i Örebro (den hålls alltså vartannat år).

Traditionen bjuder att det dagen efter stämman bjuds på utflykter bland det arrangerande länsförbundets sevärdheter. Vår fjärils- och humleträdgård här på Sågholmen i Karlskoga är en sådan, och det var ett 40-tal intresserade besökare från skilda delar av landet som på måndagen besåg Sågholmen och lyssnade på Björn Cederbergs mycket levandegörande lektion om bin (bland annat humlor alltså) och deras liv, vanor och – ur mänskligt perspektiv – ovanor. Björn Cederberg är en färgstark pedagog från Lantbruksuniversitetet och Artdatabanken och en aktiv sakkunskap på internationell nivå.

Stående på den stora stenen mitt i fjärils- och humleträdgården förklarade Björn Cederberg mycket om humlors och andra bins livscykel. Vi fick veta hur drottningarna möter våren, hur de organiserar sitt verksamhetsår, bygger sina samhällen, planerar sitt samhälles population av arbetarhonor och drönarhannar (som mest bara far omkring på sina raggarrundor).

Björns sätt att beskriva livet i den här bivärlden lockade förmodligen alla att för all fortsättning titta med ett djupare intresse på dessa flygande medvarelser och fundera djupare; se ett aktivt och levande samhälle.

Jaså drottningen är ute och samlar mat till sina små.

Jaså drottningen äter nu sin måltid.

För babysar och vuxna har inte heller i den här världen samma kostbehov och -vanor.

Till exempel.

Och Björns beskrivning om de där raggande drönarna väckte allt många tankar om parallella världar som kan ha sina likheter…

Han stod länge där på stenen och berättade, i två pass med fikarast emellan. Vädret var vackert och solen torkade snabbt bort morgonens regn, trädgården blev sommarfräsch och vi åhörare stod – eller satt – fascinerade kvar. Det avslutades sedan formellt med en kortare vandring.

Björn hade tagit med sig 20 ex av sin lovordade bok om humlor och de såldes slut och dedikerades allihopa. Ytterligare någon hade velat få en signerad bok för fortsatta studier i det nu så levandegjorde ämnet.

För oss i Karlskoga Naturskyddsförening var det en minnesvärd måndag av flera skäl. Att ha en gäst med internationell spetskompetens på besök är naturligtvis att föra in i årsberättelsen, men dit ska också noteras samlingen av föreningsvänner från andra kretsar. Från rikskansliet i Stockholm kom bland andra Ylva Grudd och Anna Krusic, vi hade besökare från de grannkretsar vi gärna vill se tätare kontakt med. Örebro-kretsens nya ordförande Helena Stenbäck, en hel delegation från Karlstad, våra närmaste grannar i Degerfors kom med god representation och här fanns representanter från en så avlägsen krets som Skellefteå tillsammans med åtskilliga KNF:are. Det var i alla positiva bemärkelser en minnesvärd dag för oss i Karlskoga Naturskyddsförening.

IMGP1779 IMGP1777 IMGP1781 IMGP1782

Björn Cederberg föreläser från Värmlandsstenen. Foto L. F.