Tivedsutflykt

Det blev en dag med mycket ”nytt gammalt” när vi från Karlskoga Naturskyddsförening gjorde utflykt till Perstorpet i Tived. Det blev en genomgång av en skogsträdgård, provsmakning av den naturligaste honung någon av oss fått förmånen att någonsin smaka på och det blev en kontemplativ vandring i en hyggesfri skog.

Dagen blev mycket inspirerande.

Anders Tivell, uppskattad och engagerad i naturskyddsföreningens Askersundskrets och i vårt länsförbund, tog emot oss och visade en del av vad han och Martha Thernsjö driver med gemensamma krafter på Anders släktgård.

Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om omställning, men omställning med tillvaratagande av gammal klokskap och nya insikter om vad naturen hela tiden har försökt få oss att förstå…

Skogsträdgården är ett projekt som leds av Örebro universitet. Tolv identiskt lika ytor har beretts och anlagt över södra och mellersta Sverige. En sådan skogsträdgårdsyta finns här i Tived och den förevisades oss. Idén, som ju är en tolkning av naturen, är att odla i ett långsiktigt perspektiv med skogens totalt synkroniserade system som förebild. Det är marktäckare, buskar och träd, tre nivåer, och växter som ger varandra tjänster och gentjänster.

Det blev åtskilliga ”aha” och ”ja just…” inför den ytan, som man gärna vill se igen för att följa utvecklingen utav.

Anders Tivell är biodlare sedan många år, men även inom biodling kommer det nytänkande. Eller ska man säga nytänkande anpassat efter sånt vi egentligen förstått länge, men ändå inte… Ni vet.

De dramatiska förändringar vi ser runt om i världen i dag med ödesmättade minskningar av pollinatörer och bidöd i stora delar av världen ringer en larmklocka. Och nu sprider sig ett nytt, mera med naturen förenligt sätt att hålla bin och skörda honung. Vi fick veta mer om det också och vi fick generöst smaka på honung direkt från kupan, ännu inte ens slungad.

Jag lovar, jag kommer aldrig att glömma den provsmakningen. Hur gammal och senil jag än kommer att bli. Det var fantastiskt och den uppfattningen tror jag alla delade.

Hyggesfritt skogsbruk används på Perstorps ägor och vi fick nu veta mer om det. Vi fick se hur skogen börjar återgå till en rikare blandskog. Träd som inte synts till på flera avverkningsgenerationer i traditionellt skogsbruk börjar hitta tillbaka här. Naturen komponerar sin egen uppfattning om vad som är en skog. Man kan fascinerat följa utvecklingen. Och det intressantaste, vilket fascinerat på skogsdagar som hållits här tidigare och där en del av oss KNF:are varit med, är att den ekonomiska vinningen inte på något sätt blir sämre. Anders Tivell berättade att han både har inkomst och skog – samtidigt. Inkomstposter cirka var tionde år och skogen kvar att gå i, medan traditionellt kalhyggesjordbruk erbjuder stora inkomster i en generation och sedan vare sig skog eller inkomster i en-två generationer.

Vi fick många nyttiga tankar med oss hem. I stort som smått. Gårdens byggnader lockade också intresset. Lösningen av hur man kan bygga toaletter med dagens standardkrav i förening med gammaldags baskunskaper till exempel. Provkörning av elcyklar blev det också, för i den verksamhet med bed&breakfast och kursverksamhet som Anders och Martha driver finns det elcyklar för rekommenderade utflykter i närbelägna Tiveden.

Med mycket inspiration for vi hemåt.

Du som inte hade tillfälle att vara med rekommenderas ett besök på Anders och Marthas hemsida.