Utflykt till Kärneberget

Mellan Stockforsen och Östra Kärne sticker en liten, men brant bergknalle upp, som åtminstone av oss i Naturskyddsföreningen numera kallas Kärneberget. Där har Toni Berglund återkommande gått och klättrat trots sällskap av älgflugor och fästingar för att leta signalarter. Hans utflykter dit har varit så givande att Länsstyrelsen är på väg att göra ett naturreservat av kullen. Detta i synnerhet som svampkännaren Lennart Söderberg från Skåne, men med förflutet i KBF,  också hittat en mängd ovanliga svampar där.  Anledningen till artrikedomen verkar vara att det är något med geologin som gynnar svamparna. Floran i övrigt är inte så märkvärdig. Här och där finns blåsippa, som tyder på ett kalkinslag, men för övrigt verkar inte växtfloran så iögonfallande. Kanske påverkas också artrikedomen positivt av att skogen uppe på höjden inte huggits i så stor omfattning.
Det var hit som Owe och Toni ledde oss KNF-are samt fyra svampintresserade damer från Naturskyddsföreningen i Örebro. Dessutom var Lennart Söderberg samt Länsstyrelsens Michael Andersson med, så vi mindre kunniga svampintresserade blev väldigt väl omhändertagna. Det var inte helt lätt att ta sig upp på höjden, men väl uppe blev vi rikligt belönade. Sammanlagt fick vi under utflykten närkontakt med 75 olika arter varav 31 stycken är med på den så kallade rödlistan. Bland dessa var det 14 olika taggsvampsarter (tillhörande tre släkten), bl a den starkt hotade raggtaggsvamenp och  den sårbara gula taggsvampen.. Dessutom fick vi se sju olika fingersvamsarter och av dem är två rödlistade.
Det var synnerligen tacknämligt att bli så generöst guidade som vi blev denna dag  och få hjälp med att se arternas speciella kännemärken och den mångfald som finns. Vi höll på en ganska lång stund in på eftermiddagen, inte bara för att det är spännande med artjakt, utan också att svampar ibland kan vara fantastiskt vackra till färg och form, vilket denna tur gav många exempel på.Lennart SöderbergTaggis Taggis2