Gröna promenaden. Invigning

Gröna promenaden är KNF-projektet som växer.

Promenadslingan som sådan pekades ut redan när Fjärils- och humleträdgården började anläggas, som ett kompletterande delprojekt. Den vandrades som guidad tur redan för två år sedan. Därefter uppstod ett givande samarbete mellan Karlskoga Naturskyddsförening och Karlskoga kommun och söndagen den 21 september 2014 etablerades Gröna promenaden på en ny nivå.

Trots regnet samlades drygt 50 personer vid de mäktiga tallarna ovanför Rävåsskolan för att gå med på den nu faktiskt grönmarkerade promenaden. I handen fick de den nytryckta folder som KNF och kommunen gjort tillsammans och fått finansierad av länsstyrelsen.

Vad som också var nytt denna dag var att Gröna promenaden finns på KNF:s hemsida på internet. Man kan ”gå” promenaden i en dator, eller printa ut skrivet material (för att ta med sig) om promenaden och det som finns att se och tänka på längs vägen. Den som har en riktigt bra telefon och kan gå in på nätet kan till och med läsa materialet i telefonen efter hand som man går promenaden. Gröna promenaden har blivit ett projekt anpassat till framkant av teknikutvecklingen, samtidigt som den handlar om inlandsisen, stenålderns inbyggare här, hertig Carl och naturens ständiga förändringar. För att nu nämna några exempel.

Under den här söndagsvandringen var den stora utmaningen att berätta så lite som möjligt…annars kommer man ”aldrig” fram. Så det fick bli en avvägning och ett kortfattat exemplifierande urval fördelat mellan guiderna: kommunbiologen Liv Hellquist och KNF:s Christer Larsson och undertecknad, Hans Jansson.

Drygt 50 mycket positiva medvandrare hade vi. Samtalen i fjärils- och humleträdgården under det efterföljande fika som vi gemensamt bjöd alla på (plus fiskdamm till barnen), var dels intresserade studier och frågor till Ingrid Norudde om trädgården och positiva omdömen om den fina promenaden som binder samman de så upplevelsevärda områdena Rävåskullen, Karls Åby, Nobelparken, Timsälven och Sågholmen.

Nu fortsätter arbetet med Gröna promenaden. Visst är den i huvudsak klar nu, till sin struktur, men text- och bildmaterialet till promenaden på internet, det kommer att växa och växa. Det arbetet har bara börjat. Så det finns, av många anledningar, skäl att gå den här promenaden gång på gång.

Invigningspromenadens tre ledsagare. Foto Marie-Louise K.

Invigningspromenadens tre ledsagare. Foto: Marie-Louise K.

Välkomna till Sågholmen! Foto: Marie-Louise K.

foto: Lars F

Mycket skall ordnas innan vandrarna kommer. Foto: Lars F.

De´ska´väl vara lite kaffe till bullen? Foto: Marie-Louise K.

De´ska´väl va´lite kaffe till bullen? Foto: Marie-Louise K.

Nu smakar fika verkligen bra. Foto: Marie-Louise K.

En belåten Ingrid när allt har klaffat. Foto: Lars F.

En belåten Ingrid, när allt har klaffat. Foto: Lars F.