Trankväll vid Kvismaren

Väntan

I väntan

Att besöka Kvismaren i hösttid har utvecklats till en riktig festivalupplevelse. Den 21 september samlades så många som 18 870 tranor för att övernatta i sjön. Dessutom ett stort antal gäss. Det var därför med viss förväntan som vi sex KNF-are begav oss iväg sent på eftermiddagen, lördagen den 4 oktober mot Närke under Martin Carlssons ledning.

När vi närmade oss den del som kallas Rysjön syntes massor av sädgäss betandes på åkrarna och här och där i horden av mörkryggade fåglar, gick dessutom en hel del grågäss. Några spridda mindre flockar med virkindade gäss fanns också blandade i den stora massan.Vi stannade till vid Lötenplattformen för att möjligen få syn på den hybrid mellan stäpphök x blå kärrhök, som rapporterats därifrån, men den stod inte att upptäcka. Utanför plattformen dominerades vattenytan och dyholmarna av massor av stora gäss. Här och var sågs hägrar stå och fiska. Detsamma gjorde ett par storskarvar. I tuben kunde vi långt ut se tre salskrakar rasta.

Solnedgång

När stararna kom

Ledaren

Martin på spaning

Därefter fortsatte vi till utsiktsplattformen vid Killingemaden, för att se om havsörnen satt på sin vanliga plats, och det gjorde den i sällskap av tre kråkor. Efter en stund anslöt sig ytterligare en havsörn. Nu började flockar av inflygande tranor visa sig, men på ganska långt avstånd borta i öster. Så Martin föreslog att vi skulle bege oss till Fiskingetornet på östra sidan av sjön. Här kom allt fler rader av tranor på väg in mot sjön österifrån. Utan att räkna kändes det emellertid inte som att de var så många som den 21 september, men ändå imponerande många. När solen närmade sig horisonten avtog inflygningen, men gässen höll på ytterligare en stund. En obestämd kärrhök jagade över maderna på långt avstånd och i motljus tills solen gick ned. Samtidigt kom några stora starflockar likt snabba moln framsvepande över vassarna. Kvismaren bjöd ännu en gång på en härlig kväll och en fantastiskt upplevelse.