Öppet Pepparkaks-hus – en succé

IMG_0267Succé är det enda ordet som är rättvisande för skyltsöndagens ”Öppet Pepparkaks-hus” i Karlskoga Naturskyddsförenings lokal. Det blev mycket trevligt, mycket folk och ett mycket välkommet bidrag till föreningens kassa. Men det var tack vare IMGP4276mångas myckna arbete som det kunde genomföras något så ambitiöst, som dessutom fick gå så här bra. Det var ett mästarprov på vad vi kan åstadkomma i naturskyddsföreningens namn.  IMGP4269

Informationen om vårt ”Öppet Pepparkaks-hus” hade spritts intensivt genom många kanaler. Affischer, flygblad i handen och i brevlådor, mail och direktkontakter hade bearbetat våra medlemmar, bekanta och sympatisörer. Skyltar och marschaller vägledde från torget till vår lokal, det är ju faktiskt bara cirka 300 meter gångvägen! Det fanns mycket som lockade, inte minst eko-fika med hembakade mjuka kakor och pepparkakor i form av svenska vilda djur.

Många hjälpte till under dagen och många hade också bidragit med handaslöjd och andra schysta julklappsförslag. Här fanns också en utställning, ett urval av Uno Milbergs (mångårig aktiv medlem, ordförande ocIMGP4259h nu vice ordförande) högklassiga naturbilder. Den rönte stor och välförtjänt uppmärksamhet. Denna ledde också till julmarknadsbordet där vi sålde buntar med julkort, just fem av Unos bilder, men också star- och mesholkar, bihotell, domherrar av restgarner, virkade hjärtan, dörrkransar av återanvända dagstidningar, eller enris, en naturalmanacka, konstnärligt glaserade pepparkakor i form av humlor, fjärilar och ugglor, karlskogahonung, jeansförkläden och kuddar av återbrukade hemtextilier.

Det var etIMGP4260t fint utbud av schysta julklappstips, men det var naturligtvis också en stark insats av många för att få ihop allt detta. Ingrid Norudde, Lena Gren och Rose-Marie Winter var trion som drev hela projektet och bidrog med mycket av det som fanns på försäljnings- och serveringsborden. Men här var också Lars Fridlund, Kristian Ahlén, Ulrika Karinsdotter, Eleonore Åkerlund, Chelsea Lööw, Gärd Fridlund, Marianne Öijen, Liza Irholm och Torsten Rönn med och gjorde insatser, i arbetet under öppet husdagen eller med det vi hade att sälja. En del var aktiva i båda avseendena.

Det var ett kraftprov och en prestation som visar vad vi kan åstadkomma när så många ställer upp med sådana insatser. Underbart!