Inspirerande besök av Jonas Forsberg

Orrspel. Foto: Jonas Forsberg

Fotojonas kallar han sig. Det är rimligt, det kunde vi konstatera, vi cirka 25 personer som var med i KNF-lokalen och fick ta del av hans bildvisning den 14 februari.

Det var bilder av fascinerande kvalitet och bredd och hans sätt att berätta till: både personligt och trevligt. Vi fick följa ett år i naturen, förra året, som han sett det genom sina kamerasökare. Det mesta med utgångspunkt från Hasselfors-trakten, där Jonas Forsberg bor. Det gjorde ju hela bildvisningen så inspirerande för oss som tittade. Det här är till stor del precis samma naturmiljöer som vi har på cykelavstånd! Orrspelen, tjäderspelen, rådjuren och hjortarna…räven, de är där ute!

Ett exempel på den närhet man upplever med Jonas Forsbergs naturvistelse: tjäderspelet, det årliga, som han dessutom följer varje år. Han har valt ut en kandidat till ny kung i tjäderskogen och följer honom från år till år. Hans tjäder växer till sig, men han nådde inte förstarangen 2017, men kanske i år….? Jonas har gömsle och fria bildvinklar klara för det årliga tjäderspelet. Kanske blir det i år som ”hans” tupp vinner och lockar in alla hönorna på sin – och Jonas – hemmaplan.

Den känslan av närhet och deltagande skapar Jonas Forsberg.

Det blev inspirerat naturprat runt fikaborden efter bildvisningen.